Gå til hovedindhold

Børnehaven Labyrinten

Velkommen til Labyrinten.
Vi er et robust fællesskab med plads til forskellighed i et hus, hvor alle bliver hørt. Det gælder børn, forældre og personale

  • Læs op

Indhold

    Børnehaven Labyrinten ligger i et bolig- og forretningsområde tæt ved vandet. Legepladsen er nyrenoveret og indrettet med spændende muligheder.

    Institutionen er normeret til 60 børnehavebørn. 
    Vi er 6 pædagoger, 3 pædagogmedhjælpere, en fleksjobber i køkkenet og en pædagogisk leder. Derudover har vi pædagogstuderende i praktik to gange syv uger om året.

    Huset er opdelt med 3 børnehavegrupper på 3 aldersintegrerede stuer med 2 pædagoger og en medhjælper som er ansvarlige for børnenes trivsel, dannelse udvikling og læring. En dag om ugen har vi aldersopdelte aktiviteter.

    Børn er forskellige – og derfor behandler vi dem forskelligt:

    • Vi møder barnet, hvor det er, og anerkender barnets personlighed
    • Vi tilgodeser lege og aktiviteter i små grupper

    Også i personalegruppen er der plads til forskelligheder, hvor vi er åbne over for, at ting kan gøres på forskellige måder.

    Vi behandler hinanden med værdighed, respekt og tillid:

    • Det gælder, når vi taler, og når vi agerer
    • Vi skaber samhørighed og gode venskaber 
    • Vi lytter til de idéer, børn og forældre kommer med og får dem i spil i hverdagen.

    Vi er et fællesskab:

    • Vi er trygge ved hinanden; børn, forældre og personale
    • Vi har en årsplan med faste begivenheder, højtider og traditioner, som vi værner om
    • Vi har retningslinjer for kost, fødselsdage, opstart m.m.
    • Vi har en forventning om, at alle bakker op – også selv om man måske er uenig
    • Vi forventer, at alle støtter op om børnefællesskaber og samarbejder om, at alle børn og forældre inkluderes
    • Vi planlægger målrettede aktiviteter i grupperne, på stuerne og for de børn, der har et særligt behov.

    Vi vil, at alle børn skal være robuste børn:

    • Børn skal være selvhjulpne og kunne tænke kreativt. Det kræver, at de voksne omkring dem er robuste og rummelige
    • Børnene får lejlighed til at øve sig i at være selvhjulpne i forhold til toiletbesøg, selv at tage tøj af og på, selv tage mad på tallerkenen og spise med kniv og gaffel
    • Børnene bliver støttet i at være psykisk robuste. F.eks. støtter vi barnet i at sige farvel til sine forældre og være okay med situationen - og i at de kan rumme at være i en konflikt og nogle gange sige ”pyt”
    • Vi er der altid som backup og til at guide, når der opstår en konflikt. Det er ok at være uenig og ked af det
    • Vi bryder ikke nødvendigvis ind i alle konflikter, hvis vi ser, der foregår en konstruktiv konfliktløsning børnene imellem. Men vi er klar til at træde til for at guide til en vindende løsning for alle parter
    • Hos os kan man øve sig i at være omstillingsparat, for tingene bliver ikke altid som planlagt
    • Der er mulighed for at udfolde sig motorisk og blive fysisk robust
    Forrige Næste

    Dagsrytme

    Kl. 6.30
    Børnehaven åbnes af en pædagog eller en medhjælper.
    Kl. 6.30–8.00 er børnene sig på Stjernestuen

    Kl. 7.30
    En pædagog eller medhjælper møder, der er nu to medarbejdere i huset

    Kl. 8.00
    En pædagog eller medhjælper mere møder ind, personalet fordeler sig i på hver deres stue sammen med børnene

    Kl. 9.00
    Resten af personalet møder ind. Efter behov møder der også personale ind kl. 8.30

    Kl. 9.10
    Der er samling på stuerne og derefter frugt

    Kl. 9.30
    Aktiviteter sættes i gang. Alt efter formålet med aktiviteterne foregår de på tværs af stue/alder eller stue-/aldersopdelt

    Kl. 11.15
    Vi spiser frokost

    Kl. 12.00
    Alle børn er på legepladsen uanset vejret

    Kl. 13.30 – 15
    Eftermiddagsmadpakken spises. Alt efter vejr og vind er vi inde eller ude resten af dagen

    Kl. 17.00
    Børnehaven lukker, kl. 16.30 om fredagen.

    I forbindelse med dagsrytmen er der forbundet rutiner til f.eks. samling, frugtspisning og frokost. Nogle rutiner er fælles i huset, andre er organiseret stuevist: f.eks. sidder børnene på Månestuen, som man gør ved en amfiscene, hvor de på Stjernestuen sidder i rundkreds, når de holde samling.

    Aktiviteter

    Vi arbejder ud fra temaer, som varer to måneder ad gangen. Temaerne kan f.eks. være nordisk mytologi, natur, science eller eventyr. Vi laver aktiviteter, der udvider børnenes horisont i forhold til temaet og den pædagogiske læreplan. Nogle aktiviteter tilrettelægges stuevist, aldersopdelt, andre på tværs af stuerne og alder.

    Traditioner

    Februar
    Fastelavnsfest

    April:
    Den 1. april fejrer vi børnehavens fødselsdag

    Maj
    Udeuge for hele børnehaven

    Juni
    Kometerne (de kommende skolebørn) holder afslutning for de andre børn i børnehaven

    Sommerfest for hele børnehaven med forældre, hvor Kometerne får overrakt blå bog.

    September
    Udeuge for hele børnehaven

    December:
    Først i december har vi julehygge med forældre.
    12. december er vi til julegudstjeneste i Egå Kirke.
    13. december holder vi julefrokost, og Kometerne (kommende skolebørn) går Luciaoptog.

    Vi ser det som én af vore pædagogiske opgaver, at vi i samarbejde med dig som forælder, lærer børnene sunde og gode kostvaner. Vi er derfor jævnligt i dialog med forældrerådet om vores kostpolitik.

    Morgenmad
    Børnene forventes at have spist morgenmad hjemmefra. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, vil vi bede dig give dit barn mad med.

    Frokost
    Frokosten får vi fra MONAS

    Formiddag
    Børnene medbringer selv frugt eller groft brød, som de spiser efter samling.

    Eftermiddag
    Alle børn skal have en madpakke med, som de spiser om eftermiddagen.
    Den skal bestå af frugt, grønt og fiberholdigt brød. Vi vil gerne, at madpakken er sund, grov og enkel, da den skal bidrage til et stabilt blodsukker hos børnene, så kroppen har energi til resten af eftermiddagen.

    Forældrene stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om børnene skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd har du god mulighed for at få indflydelse på dit barns hverdag - og stort indblik i, hvordan hverdagen fungerer.  Vi holder forældrerådsmøde minimum fem gange om året.

    I bestyrelsen får du indflydelse og indblik i dagtilbuddet som helhed. 

    Læs om arbejdet i forældreråd og bestyrelser her.

    Vi arbejder løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

    Klik på linket og læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    I 2023 begyndte Aarhus Kommune med at foretage uvildige tilsyn i alle afdelinger - en gang årligt.
    Tilsynet skal sikre kvalitet for alle børn i dagtilbud - ved at skabe ensartede rammer, systematisk tilgang og gøre roller og ansvar tydeligere. Du kan læse vores rapporter herunder.

     

    Sidst opdateret: 27. august 2021