Gå til hovedindhold

Den integrerede institution Annekæret

Velkommen til Annekæret.
Hos os arbejder vi for, at alle børn er en del af børnefællesskabet. Vi er en gruppe engagerede, fagligt kompetente medarbejdere, som er bevidste om vores betydning som rollemodeller for jeres børn

  • Læs op

Indhold

    Annekæret er en ældre bygning, centralt beliggende tæt ved Skæring Skole. Legepladsen er godt opvokset og indbyder til spændende lege.

    Børnehaven er opdelt i 3 aldersgrupper, og vuggestuen er én gruppe. Institutionen er normeret til 12 vuggestuebørn og 40 børnehavebørn. Vi er 6 pædagoger og 3 medhjælpere ansat.

    Børnehavegrupperne er inddelt i "Guldfiskene," de yngste og mellemste (3-5 årige) og "Græsrødderne," de ældste og kommende skolebørn (5-6 årige). Vuggestuebørnene har deres base i grupperummet "Ællingerne."

    Vi ønsker at være et helt hus, hvor døren er åben mellem børnehave og vuggestue - og som laver fælles aktiviteter, så vidt det er muligt. Børnene er ofte sammen på tværs af huset og på vores fælles legeplads.

    Huset er funktionsopdelt, hvilket vil sige, at det er delt op i rum, der har hver sin funktion. Alrummet med køkkenet er husets hjerte og der, hvor vi starter dagen. Der er forskellige spil og farver, bøger, legoklodser og andet legetøj, børnene kan sidde med. Vi har desuden et værksted, hvor børnene laver kreative aktiviteter, et grupperum med spil og plads til dans og teater.

    Vi lægger vægt på venskaber

    Vi støtter børnene i at skabe og bevare venskaber, og vi holder godt øje med, om der er nogen, som har svært ved det. Vi gør en indsats for, at barnet skal få venner f.eks. ved at tage en mindre gruppe på tur. Vi har også en ”legeliste”, hvor telefonnumrene på jer forældre findes - hvis børnene ønsker at lege sammen efter børnehaven.

    God kommunikation er vigtig for os

    Vi sætter ord på vores pædagogiske overvejelser og begrundelser i forhold til vores praksis og kommunikerer dem ud til jer - åbent, klart og tydeligt.

    Vi har tre leveregler, som er med til at gøre vores hus til et rart sted at være:

    • Vi hilser på alle, der kommer i vores hus
    • Vi siger goddag og farvel til hinanden
    • Vi taler pænt til og om hinanden
    Forrige Næste

    Dagens aktiviteter

    Om formiddagen laver vi forskellige aktiviteter, som støtter og stimulerer børnenes udvikling.  

    • Vi prioriterer legen højt, da det blandt andet er gennem leg, børnene afprøver sig selv i forhold til andre, og hvor deres sociale udvikling stimuleres, og venskaber opstår. De øger hele tiden deres evner til at samarbejde og håndtere sociale spilleregler. De kan afprøve forskellige roller og bearbejde erfaringer og oplevelser 
    • Vi synger, læser, leger sanglege, rim og remser m.m. for at stimulere barnets sproglige udvikling. Vi har en sproggruppe for de børn, der har brug for lidt ekstra stimulering. De samles en gang ugentlig, hvor de spiller spil, laver bordteater, rimer, læser m.m. i en lille gruppe med plads til nærvær og fordybelse
    • Vi prioriterer udeliv højt og bruger vores legeplads meget. Børnene leger i sandkassen, cykler, smager på ribsene, gynger, spiller bold og meget mere. Vi har båldag en gang ugentlig, hvor vi af og til laver noget spiseligt, f.eks. popcorn. Endvidere bruger vi vores nærmiljø, går ture til stranden eller legepladsen Lykkegården eller tager længere busture til f.eks. Mindelunden, Aarhus m.m. Grupperne har hver en turdag i løbet af ugen
    • Vi syr, tegner, klipper og klistrer, maler, laver saltdej og modellérvoks, bager boller og meget mere.

    Traditioner

    • Fastelavn: Vi holder fastelavnsfest med tøndeslagning, og børnene må meget gerne komme udklædt

    • Påske: Inden påske går vi som regel til påskearrangement i Skæring Kirke med de ældste børn. Vi pynter op, maler påskeæg, triller æg og leger æggestafet

    • Emneuge: En gang om året har vi emneuge, hvor vi går i dybden med et emne, det kan f.eks. handle om bondegårdsdyr

    • Bedsteforældredag: Hvert år i september indbydes børnenes bedsteforældre til at være med i Annekæret en formiddag

    • Annekærets fødselsdag: 1. juni har Annekæret fødselsdag. Det fejres hvert år med en sommerfest for børn, forældre og søskende

    • Jul: I december adventshygger vi hver mandag og fredag. Vi tænder adventskrans og synger julesange. Hele måneden klipper og klistrer vi - og pynter op. I både vuggestuen og børnehaven har vi besøg af nisserne - og i børnehaven prøver hvert barn at få nissen med hjem. Vi holder også en julefest for børn, forældre og søskende, hvor de ældste børnehavebørn går Luciaoptog, og julemanden kommer på besøg.

    Måltidet fylder meget i vores dagligdag, og derfor ser vi det som en vigtig del af det pædagogiske arbejde. Børn skal have et positivt og naturligt forhold til at spise, og de skal opleve at være del af et fællesskab omkring måltidet.

    Børnene tilbydes fire måltider i løbet af dagen:

    • Morgenmad kl. 6.30-7.15:
      For de børn, der møder inden 7.15. Vi serverer havregrød og havregryn med mælk
    • Formiddags-frugt omkring kl. 9:
      Frugt medbringes hjemmefra
    • Frokosten får vi fra MONAS
    • Eftermiddagsmad:
      Sund madpakke medbragt hjemmefra.

    Børnene får vand til måltiderne

    Forældrene stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om børnene skal have madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd har du mulighed for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

    Læs her, hvad forældreråd og bestyrelser arbejder med 

    Vi arbejder løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.


    På linket kan du læse om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    I 2023 begyndte Aarhus Kommune med at foretage uvildige tilsyn i alle afdelinger - en gang årligt.
    Tilsynet skal sikre kvalitet for alle børn i dagtilbud - ved at skabe ensartede rammer, systematisk tilgang og gøre roller og ansvar tydeligere. Du kan læse vores rapporter herunder.


    Sidst opdateret: 27. august 2021